Zoeken
Sluit dit zoekvak.

ALGEMENE VOORWAARDEN

1. ALGEMEEN

Deze Inkoopvoorwaarden zijn uitsluitend van toepassing op alle inkopen en bestellingen van M-TEC GmbH, M-TEC Energy Systems GmbH en M-TEC International GmbH (“wij”); algemene voorwaarden van een leverancier, opdrachtnemer of dienstverlener (hierna te noemen “leverancier”) worden alleen geaccepteerd als deze in overeenstemming zijn met de onze of als wij hiermee uitdrukkelijk schriftelijk hebben ingestemd. Aanvaarding van goederen, (werk)prestaties, (werk)leveringen of diensten van de leverancier (hierna te noemen: voorwerp van het contract) of de betaling daarvan kan niet worden opgevat als instemming, zelfs als aanvaarding of betaling plaatsvindt terwijl men op de hoogte is van tegenstrijdige of aanvullende voorwaarden van de leverancier.

2. BESTELLINGEN, SLUITING VAN HET CONTRACT EN CONTRACTWIJZIGINGEN

Bestellingen, het sluiten van overeenkomsten en leveringsschema’s, hun wijzigingen en aanvullingen, alsmede wijzigingen in een onderliggende overeenkomst, met inbegrip van deze Inkoopvoorwaarden en de schriftelijke vormvereiste op zich, moeten schriftelijk worden gedaan om rechtsgeldig te zijn.Dit geldt ook voor welke beëindigingen dan ook. Mondelinge overeenkomsten van welke aard dan ook – met inbegrip van latere wijzigingen van en aanvullingen op onze Algemene Inkoopvoorwaarden en deze schriftelijke vormvereiste – moeten door ons schriftelijk worden bevestigd om rechtsgeldig te zijn.
Aan de schriftelijke vormvereiste wordt ook voldaan door gegevensoverdracht op afstand in de vorm van
e-mail of fax.
Kostenramingen en/of offertes zijn bindend en worden kosteloos verstrekt, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
Als we binnen 10 dagen na ontvangst van een bestelling geen reactie ontvangen, wordt deze geacht te zijn geaccepteerd. Als de leverancier een bestelling niet binnen 10 dagen na ontvangst accepteert, zijn wij gerechtigd de bestelling te annuleren. Orderbevestigingen worden elektronisch verzonden.
Afroeporders in het kader van een bestel- en afroepschema zijn volledig bindend, tenzij de leverancier binnen twee werkdagen na verzending uitdrukkelijk bezwaar maakt.
Wij zijn te allen tijde gerechtigd om bestellingen en/of afroeporders te annuleren of op te schorten, zonder dat dit extra kosten voor ons met zich meebrengt.

3. LEVERINGSPERIODE EN LEVERINGSDATUM

Overeengekomen data en deadlines zijn bindend. In gebreke blijven gebeurt zonder dat enige aanmaning vereist is. De ontvangst van de goederen op de plaats van bestemming is het bepalende criterium voor de naleving van de leveringsdatum of de leveringstermijn. In het geval van een niet overeengekomen levering “franco werk” (DAP of DDP volgens Incoterms 2020) is de stipte levering van de goederen door de leverancier, rekening houdend met de tijd voor laden en verzending, bepalend.
Indien de leverancier de verantwoordelijkheid voor de installatie of montage op zich heeft genomen en tenzij anders overeengekomen, draagt de leverancier alle noodzakelijke bijkomende kosten, zoals reiskosten, beschikbaarstelling van gereedschap en vergoedingen, behoudens afwijkende bepalingen.
Indien de leverancier de overeengekomen termijn niet nakomt, hebben wij het recht, naar onze keuze en onverminderd verdere wettelijke bepalingen, om ons na het verstrijken van een redelijke respijttermijn uit het contract terug te trekken, een vervanger van een derde in te schakelen en/of schadevergoeding te eisen wegens niet-nakoming.Wij hebben recht op vergoeding van eventuele extra kosten die voor ons ontstaan door vertraagde leveringen of diensten waarvoor de leverancier verantwoordelijk is.De aanvaarding van de vertraagde levering of dienst houdt geen afstand in van vorderingen tot schadevergoeding waarop wij op grond van de vertraagde levering of dienst aanspraak kunnen maken.
Bij overschrijding van de levertermijn door de leverancier kunnen wij een contractuele boete eisen ter hoogte van 0,5% van het totaalbedrag van de bestelling per voltooide werkdag, met een maximum van 5% van het totaalbedrag van de bestelling.Wij hebben het recht de contractuele boete naast de prestatie te eisen. Als wij ons de mogelijkheid om een boete te eisen niet voorbehouden op het moment van acceptatie, sluit dit niet uit dat de boete door ons kan worden afgedwongen totdat wij de betaling hebben verricht.
Indien de leverancier moeilijkheden voorziet met betrekking tot de productie, de aanvoer van grondstoffen, de naleving van de leveringstermijn of gelijkaardige omstandigheden die hem zouden kunnen verhinderen om tijdig of in de overeengekomen kwaliteit te leveren, dient de leverancier onze bestelafdeling hiervan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te brengen.
De onvoorwaardelijke aanvaarding van de vertraagde levering of dienst houdt geen afstand in van het recht om contractuele of wettelijke schadevergoeding te eisen waarop wij recht hebben als gevolg van een dergelijke vertraagde levering of dienst.
De onvoorwaardelijke aanvaarding van de vertraagde levering of dienst houdt geen afstand in van contractuele of wettelijke aanspraken op schadevergoeding waarop wij recht hebben vanwege de vertraagde levering of dienst.
De verzending geschiedt op risico van de leverancier en dient franco te geschieden. Tenzij anders overeengekomen, zijn de verpakkingskosten voor rekening van de leverancier.
Indien vracht toch door ons wordt betaald, bepalen wij de wijze van verzending. Elke verzending moet vergezeld gaan van een leveringsbon met vermelding van het ordernummer.
Werkprestaties en leveringen moeten worden aanvaard in aanwezigheid van de leverancier. Als de inbedrijfstelling of ingebruikname van de werkprestatie (werklevering) nodig is om deze op gebreken te controleren, vindt acceptatie pas plaats na succesvolle afronding van het proefdraaien.

4. OVERMACHT

Overmacht, arbeidsconflicten, bedrijfsstoringen buiten onze schuld, burgerlijke onrust, overheidsmaatregelen en andere onvermijdelijke gebeurtenissen ontslaan ons van de verplichting om het voorwerp van het contract te aanvaarden voor de duur van hun optreden.
Tijdens dergelijke gebeurtenissen en binnen twee weken na het einde ervan, hebben we het recht – zonder afbreuk te doen aan onze andere rechten – om ons geheel of gedeeltelijk terug te trekken uit het contract voor zover deze gebeurtenissen niet van onbeduidende duur zijn en onze behoeften aanzienlijk zijn verminderd.

5. RISICO-OVERDRACHT

De leverancier draagt het risico van beschadiging en verlies van de goederen tot de aanvaarding door ons of een van onze vertegenwoordigers op de plaats waar de goederen volgens de bestelling moeten worden geleverd. Indien een levering een installatie door de leverancier bij ons of bij een derde inhoudt en/of indien de aanvaarding contractueel of wettelijk verplicht is, gaat het risico pas bij de aanvaarding op ons over.

6. PRIJZEN

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, worden de overeengekomen prijzen geacht te zijn “vaste prijzen geleverd op genoemde plaats van levering” inclusief verpakking.Belasting toegevoegde waarde is niet inbegrepen.
In geval van gebrekkige levering of uitvoering hebben wij het recht onze betaling volledig in te houden, tenzij te goeder trouw anders is overeengekomen.

7. INSOLVENTIE VAN DE LEVERANCIER

In geval van insolventie van de leverancier hebben wij het recht om een passend onderpand, ten minste echter 10% van de overeengekomen prijs, tot het verstrijken van de verjaringstermijn voor garantieclaims onder ons te houden. De leverancier draagt zijn garantieclaims tegen zijn onderleveranciers aan ons over. Wij hebben het recht om deze overdracht in geval van insolventie van de leverancier ongedaan te maken.
Bovendien hebben wij het recht om ons terug te trekken uit de bestellingen voor de leveringsomvang waaraan op dat moment nog niet is voldaan.

8. FACTURERING EN BETALINGEN

De leverancier dient facturen, die het ordernummer moeten bevatten, elektronisch in op het volgende e-mailadres: invoice_gmbh@mtec-systems.com
Betaling vindt plaats na volledige levering of prestatie en na correcte facturering, met vermelding van het ordernummer, leveranciersnummer, onderdeelnummer, hoeveelheid en eenheidsprijs.
Betaling binnen 14 dagen na de vervaldatum komt in aanmerking voor een korting van 3%. In alle andere gevallen dient betaling zonder aftrek plaats te vinden binnen 60 dagen na ontvangst van de factuur en volledige levering.
Betalingen betekenen niet dat we de levering of dienst accepteren als zijnde contractueel conform.

9. GARANTIE, KENNISGEVING VAN GEBREKEN, VERPLICHTING TOT ONDERZOEK EN KENNISGEVING VAN GEBREKEN

De door de leverancier opgegeven technische specificaties en prestatiegegevens gelden als kwaliteitsgarantie.
Bij gebreken in de gegarandeerde specificaties, bedrijfsparameters, bedrijfspunten, onze specificatie of de catalogusgegevens van de leverancier, hebben wij het recht om te kiezen tussen terugtrekking, prijsvermindering, nieuwe levering, rectificatie ter plaatse of schadevergoeding wegens niet-nakoming. Andere schadeclaims blijven onaangetast.
Een vervanging (nieuwe levering) en rectificatie moet onverwijld op ons verzoek worden uitgevoerd. In dringende gevallen, in het bijzonder wanneer dit noodzakelijk is om acuut gevaar af te wenden of grote schade te voorkomen, hebben wij het recht om bij het niet voldoen aan ons verzoek de vervanging of verbetering zelf uit te voeren of op kosten van de leverancier door een derde te laten uitvoeren.
Als er kosten en uitgaven ontstaan als gevolg van een defect contractueel artikel, bijvoorbeeld in verband met de reparatie of vervanging van een contractueel artikel, waarvan we redelijkerwijs konden verwachten dat ze zouden ontstaan, in het bijzonder kosten en uitgaven voor sortering, voor een inspectie van de inkomende goederen die de gebruikelijke omvang overschrijdt, voor het onderzoek en de analyse van het defect, evenals kosten voor het inschakelen van derden of eigen personeel, draagt de leverancier deze kosten, tenzij hij kan bewijzen dat hij niet verantwoordelijk was voor het defect.
Goederen die niet volgens de overeenkomst zijn geleverd, kunnen op kosten en risico van de leverancier worden teruggezonden. De leverancier zorgt voor een zorgvuldige controle van de uitgaande goederen en ziet derhalve af van de nakoming van de handelsrechtelijke onderzoeks- en reclamatieplicht (§ 377 UGB).
De garantietermijn begint opnieuw nadat het gebrek is verholpen.
De garantietermijn bedraagt over het algemeen 36 maanden, tenzij een langere termijn wettelijk verplicht is.

10. AANSPRAKELIJKHEID VAN DE LEVERANCIER

De aansprakelijkheid van de leverancier wordt geregeld door de wettelijke bepalingen.
Indien een vordering tegen ons wordt ingesteld op basis van productaansprakelijkheid, is de leverancier verplicht ons te vrijwaren van dergelijke vorderingen indien en voor zover de schade is veroorzaakt door een gebrek in de door de leverancier geleverde contractuele zaak. In gevallen van schuldaansprakelijkheid geldt dit echter alleen als de leverancier niet kan bewijzen dat hij geen schuld heeft.

11. GELEVERDE MATERIALEN, PRODUCTIEMIDDELEN, TEKENINGEN, ENZ.

Door ons verstrekte materialen en productiemiddelen, waaronder tekeningen, modellen, monsters, gereedschappen, kalibers e.d., blijven ons eigendom.De leverancier is aansprakelijk voor vernietiging, verlies, achteruitgang of beschadiging, voor zover dit aan de leverancier is toe te rekenen.
De geleverde materialen, productiemiddelen, tekeningen, modellen, monsters, gereedschappen enz. mogen zonder onze toestemming niet aan derden worden doorgegeven, verkocht, verpand of op andere wijze worden gebruikt.De producten die met deze materialen, productiemiddelen, tekeningen, modellen, monsters of gereedschappen zijn vervaardigd, mogen alleen aan ons worden geleverd.
In het bijzonder mogen onze materialen, productiemiddelen, tekeningen, modellen, monsters, gereedschappen, enz. niet worden gebruikt als sjabloon voor de productie voor derden.
Als de productiekosten voor productiemiddelen of gereedschappen volledig door ons zijn gedragen, gaat de eigendom van deze productiemiddelen of gereedschappen op ons over. Zolang de zaken nog niet aan ons zijn overgedragen, worden ze door de leverancier met de nodige zorg voor ons bewaard. In het geval van pro rata door ons betaalde kosten, gaat de eigendom over op ons op overeenkomstige pro rata basis, tenzij wij het betalingsverschil tussen de pro rata en de volledige kosten verrekenen.

12. INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN,RECHTEN VAN DERDEN

Alle auteursrechtelijke gebruiksrechten, industriële eigendomsrechten en wettelijke belangen die vergelijkbaar zijn met industriële eigendomsrechten op de contractuele zaak en op alle andere in het kader van dit contract geproduceerde werkresultaten, gaan op het moment van hun creatie zonder extra betaling op ons over en behoren zonder beperkingen qua ruimte, tijd of inhoud exclusief aan ons toe en kunnen zonder toestemming van de leverancier worden uitgebreid, overgedragen, herzien, aangepast, gewijzigd, gereproduceerd of gepubliceerd, waarbij de leverancier ons het recht verleent om voor octrooieerbare ontwikkelingsresultaten een octrooiaanvraag in te dienen.
De leverancier zal uitsluitend producten leveren en materialen gebruiken die zijn vrije eigendom zijn, vrij van pandrechten, en waarop geen eigendomsrechten van derden rusten die het gebruik ervan door ons zouden uitsluiten of belemmeren.Met betrekking tot aanspraken op eigendom, pandrecht, licentie of andere aanspraken van derden met betrekking tot het contractuele voorwerp, zal de leverancier ons vrijwaren en schadeloos stellen. De leverancier is ook verplicht om ons op verzoek onmiddellijk de informatie en documenten met betrekking tot het contractuele voorwerp te verstrekken die nodig zijn voor de verdediging tegen dergelijke aanspraken van derden.De leverancier ondersteunt het vrij zijn van intellectuele eigendomsrechten van derden met betrekking tot het contractuele voorwerp door passende maatregelen te nemen, zoals onderzoek naar intellectuele eigendomsrechten van derden, en verstrekt ons op verzoek de relevante documenten en analysematerialen.

13. EXPORTCONTROLES EN DOUANEVOORSCHRIFTEN

De leverancier informeert ons in zijn bedrijfsdocumenten over eventuele vergunningsvereisten voor (weder)uitvoer van zijn goederen in overeenstemming met de Oostenrijkse, Europese, Amerikaanse export- en douaneregelgeving en de export- en douaneregelgeving van het land van herkomst van zijn goederen.

14. REFERENTIES

De leverancier mag alleen naar zijn zakelijke relatie met ons verwijzen als wij hiervoor onze toestemming hebben gegeven.

15. ALGEMENE BEPALINGEN

Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden en de gemaakte aanvullende afspraken ongeldig is of wordt, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet aan. De contractpartijen zijn verplicht de ongeldige bepaling te vervangen door een bepaling die het beoogde commerciële effect zo dicht mogelijk benadert.De verrekening van vorderingen van de leverancier met vorderingen van ons en de uitoefening van een retentierecht zijn uitgesloten, tenzij de vordering van de leverancier door een rechtbank is vastgesteld of door ons is erkend.
Voor zover in aanvragen en orders geen aanwijzingen voor het tegendeel zijn opgenomen, dienen aanvragen uitsluitend aan onze inkoopafdeling te worden gericht.
De leverancier zorgt ervoor dat al zijn goederen, (werk)prestaties, (werk)leveringen of diensten voldoen aan alle op dat moment geldende wettelijke eisen. Dit geldt in het bijzonder voor de verplichtingen onder bereik.

16. TOEPASSELIJK RECHT, PLAATS VAN UITVOERING EN PLAATS VAN JURISDICTIE

Op deze Algemene Voorwaarden is het recht van de Federale Republiek Oostenrijk van toepassing, met uitsluiting van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (VN Verkoopverdrag).
De plaats van uitvoering voor alle leveringen en diensten is het door ons opgegeven verzendadres. Bij gebreke daarvan en indien dit ook niet uit de context blijkt, is de plaats van nakoming onze afdeling voor inkomende goederen.
De plaats van uitvoering voor alle betalingen is de plaats van onze maatschappelijke zetel.
De bevoegde rechtbank is Wels. Wij hebben echter het recht om een vordering in te stellen in de vestigingsplaats van de leverancier.